Uppdatera medlemsuppgifter

Det är viktigt att vi har rätt uppgifter till våra medlemmar så att utskick och fakturor för din medlemsavgift kommer fram till dig.

Det finns tre olika sätt att uppdatera medlemsuppgifterna på:

1. Skriv ut en ny medlemslapp, fyll i och ge till ledaren för er avdelning.
  2. Skicka ett mejl med den/de uppgifter som behöver uppdateras direkt till kårens medlemsregistrerare.
  3. Uppdatera uppgifterna själv genom att logga in i scouternas medlemsregister Scoutnet.

Hur gör jag för att logga in i medlemsregistret?

Du går in på Scoutnet. I rutan för användarnamn skriver du antingen ditt medlemsnummer (står på fakturan för medlemsavgiften) eller din primära e-postadress.

Är det första gången du loggar in så klickar du på ”Beställ lösenord” som står precis under Logga in-knappen. Du får då ett lösenord skickat till den e-post som står som din primära e-postadress.

Vet du inte vilken e-postadress som står som primär? Skicka ett mail till kårens medlemsregistrerare och fråga. Unga scouter så som Spårare och Upptäckare har oftast en förälder/vårdnadshavares e-postadress som primär. Äldre scouter har oftast en egen e-postadress och då står den som primär.

Innehåll

Här nedanför finns lite information om hur det ser ut när du loggat in i medlemsregistret Scoutnet och vad du kan se och göra. Observera att det kan se lite annorlunda ut när du som endast medlem loggar in jämfört med hur det ser ut för en ledare eller styrelsemedlem.

Mina sidor

När du loggar in i systemet hamnar du på din egen startsida. Det är en översiktssida där du ska kunna hitta den viktigaste informationen från din profil.

Viktiga meddelanden

Här visas viktiga meddelanden för dig, exempelvis ifall du har fakturor som är obetalda.

Användbara genvägar

Här har vi samlat några genvägar till olika sidor under Min profil.

Mina genvägar

Här kan du själv lägga in genvägar till olika sidor som du besöker ofta. Genvägarna hittar du också under fliken Genväg i övre högra hörnet.

Godkända medlemskap

Här visas de olika kårer eller distrikt som du har medlemskap eller roller i. Har du flera medlemskap är förstakåren markerad med en gul asterisk (stjärna).

Mina sidor: Min profil

När du klickar på Min profil hamnar du på huvudsidan för din profil. Denna sida hanterar all medlemsinformation, inklusive kontaktuppgifter till dig och dina anhöriga.

Profilsidan

Nedan hittar du en sammanfattning av fälten på profilsidan.

Medlemsuppgifter

Här visas e-postadress, mobiltelefonnummer och hemtelefonnummer. Den e-postadress som visas är din primära e-post som används vid inloggning och större utskick från kåren. Klickar ni på länken ”Visa/dölj detaljer” fälls ett fält med mer kontaktuppgifter ut.

Godkända medlemskap

Här ser du information såsom avdelningar du är medlem i, roller du har och när du blev medlem i en viss kår.

Lägg till och redigera medlemsdata

Du kommer till vyn för att redigera all medlemsdata utom adresser, via den orangea knappen ”Alternativ” uppe i högra hörnet.

I den här redigeringsvyn kan du lägga till och ändra personlig information. Kontaktuppgifterna till höger går att öronmärka med vem kontaktinformationen tillhör. Lösenordet måste bestå av minst 7 tecken varav 1 siffra.

Lägg till adress

Klicka på den orangea knappen ”Alternativ” och välj Lägg till adress. Det går att lägga till flera adresser. Välj en lämplig rubrik för adressen, som exempelvis bostadsadress, faktureringsadress eller annat. Tänk på att radera den gamla adressen när du lägger till en ny så att medlemsregistret bara innehåller aktuell information.

Mina sidor: Underfliken Fakturor

Här visas medlemmens fakturor i pdf-format till höger. Här kan du välja att skriva ut en kopia på medlemsavgiften eller se om medlemsavgiften är betalad. Scouternas kansli läser in nya betalningar dagligen. Det tar upp till fem bankdagar från dess att betalningen är gjord till att det syns i Scoutnet.

Frågor

Har du frågor gällande medlemsregistret, medlemsuppgifter eller fakturor kontakta kårens medlemsregistrerare.

Medlemsregistrerare